I "lilla landet Lagom" är INGEN perfekt!

Skönhetsideal i massproduktion.
Sjukt smala midjor, långa sträck till ben, plast i allas tuttar och 2 kalorier om dagen.
Designer kläder och stringtrosor på 10-åringar.
Första pojkvännen och farväl till oskulden vid 11 år.
Det vuxna livet börjar redan innan man gått ut lågstadiet och innan man hittat sina nyanser på sminket.
Hårt sminkade ansikten på barn, skönhetsideal och "Men vadå, man måste ju se snygg ut ju!!".

Förmodligen är det inte bara jag som fasar över hur tidigt vi tvingar på våra barn det "vuxna".
Jag tog en promenad runt i området där jag bor idag.
Jag bor nästan precis vid en skola där det är blandad ålder på eleverna.
Påsklov i all ära men ändå tycks barnen ta till flykten till skolgården för att hänga lite och fördriva tiden.
En bit framför mig gick det tre tjejer som absolut inte kan vara en dag över 12 år.
Samtalet jag lyssnade till lät ungefär såhär:

1
- Asså fatta att Linus är kåt på henne, hon är ju as äcklig!!
2
- Jaa asså man ba hallå ser du inte hur äcklig hon är eller!!
1
- Asså har ni sett hennes hår, man ba uuhhh nasty liksom!
Så fortsatte samtalet tills jag till slut tröttnade och gick förbi dem, blängde på dem och suckade.
Jag tänkte att hur kan dessa tre små tjejer ha rätt att döma en tjej som säkert, med största sannolikhet är precis lika söt som dem var.
Vad är det som gör att hon är den som är utsatt och den som är så äcklig??
Vad fan är det som ger oss andra rätt att döma någon annan?????

Det är verkligen oväsentligt hur smal du är, hur snygg du är, hur många killar som gillar dig eller hur snygga kläder du har.
ALLT DETTA ÄR SÅ SJUKT OVÄSENTLIGT!!!!
Bara för att du har några fler kilon på din kropp än skolans "snyggaste/coolaste" tjej behöver du inte vara äcklig, missbildad, korkad eller ful.
Och bara för att du är smal behöver du inte vara lycklig, nöjd och underbar.
Måste vi kategorisera alla?

ALLA oavsett färg, form och utseende räknas!
ALLA människor har ett värde!!
Hur jäkla svårt skall det vara att fatta det!?

I "lilla landet Lagom" är INGEN perfekt!
Alla har sina brister, något dem är missnöjda med, en känsla av utanförskap, en önskan om något mer och drömmar!
Vi måste bara bli sjukt mycket duktigare på att inte döma andra och inse att alla människor är olika.
Jag har också varit snabb på att döma andra, men fan vad jag ångrar det!



Kärleksförklaringar
Postat av: Elin

åh så sant...de e det man fasar för att inte lyckas ge barnen tillräckligt me självkänsla o mod att stå emot sånt..men varje dag är en kamp eller hur..man kan ju bara hoppas framtiden blir ljusare o folk inser hur sjukt vårt size zero ideal är...idag tänker jag hylla min mjuka mage =) för som mamma säger- "men gott var det...." kärlek

2010-04-09 @ 07:10:07
URL: http://attvaljaettliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0