Regntunga skyar.

Vaknade av att regnet smattrade mot rutorna och en katt som krafsade med tassen mot kudden.
Låg kvar ett tag och lyssnade på regnet, mest bara för att inse att det kommer bli en ledig dag utan sol.
Upp och in i duschen för att sen bege mig mot Söder för att hälsa på syster.
Mamma och syster tid med fika och skitsnack.
Begav mig sedan mot Kärrtorp och mitt favorit solarium för att få lite mer färg.
Efter att ha solat begav jag mig vidare mot Ica Maxi för att handla lite till det nästintill tomma kylskåpet.
Igår kväll tittade jag på filmen I taket lyser stjärnorna.
Vilken UNDERBAR film!
Den är verkligen välgjord, verklighetstrogen och vacker.

Jenna går i sjuan och borde egentligen bara behöva oroa sig över brösten som aldrig växer, varför hon inte är lika populär som Ullis-"knullis" och hur hon ska få Sakke att bli kär i henne eller åtminstone upptäcka att hon finns. När Jennas mamma får cancer är de tvungna att flytta hem till mormor, som dessutom bor granne med Ullis. Ullis bor med sin alkoholiserade mamma, och mellan flickorna växer det fram en vänskap. Detta är en film om något av det svåraste som finns; att förlora någon man älskar till döden. Men det är också en film om vänskap, identitet och faktiskt om överlevnad.

  • Josefine Mattsson - Jenna
  • Mika Berndtsdotter Ahlén - Ullis
  • Annika Hallin - Jennas mamma
  • Anki Lidén - Jennas mormor
  • Samuel Haus - Sakke
  • Judith Rindeskog - Susanna
  • Charlie Gustafsson - Oscar

    Källa : Wikipedia.se
Mest av allt gillar jag filmen eftersom handlingen är baserad på något som vi alla någon gång i livet går igenom och cancer är något som vem som helst kan drabbas av.
Rädslan att förlora någon vi älskar, rädslan för att inte passa in, vara själva, inte ha någon att tala med eller att bara inte kunna acceptera.
Filmen är baserad på Johanna Thydells bok med samma namn.
Jag grät som besatt.
SE DEN!!




Kärleksförklaringar
Postat av: elin

jag såg den för några månader sen...verkligen vacker o smärtsam

på samma gång...

2010-05-25 @ 21:21:43
URL: http://attvaljaettliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0